Ohio-The buckeye state

Jag ska alltså bo i staten Ohio. Många har frågat mig om var det ligger osv så jag tänkte berätta lite om Ohio. Det ligger i nordöstra USA, det gränsar till Indiana, Kentucky, West Virginia, Pennsylvania och Michigan. Ohios huvudstad heter Columbus, andra stora städer är Cleveland, Cincinati och Toledo (Som ligger typ en timme med bil från där jag ska bo och det råkar finnas en fäktklubb där också)

 

Klimatet i Ohio är nästan som här i Sverige, dom har 4 årstider precis som vi. Det är i alla fall lite längre och varmare somrar och kanske inte lika kallt på vintern (hoppas jag). 

 

Ohio är kanske inte en så jättekänd stat men den har faktiskt en del saker att vara stolt över:

  • Hela 7 st presidenter föddes i Ohio därför brukar staten ibland kallas för Mother of modern presidents
  • Cedar Point är en 1,5 km² stor nöjespark som ligger vid Sandusky, Ohio på en stor udde vid Lake Erie. Det är världens största nöjespark räknat efter antal attraktioner, 17 av de 68 attraktionerna är berg-och-dalbanor, och en av dom,Top Thrill Dragster, är en av världens högsta och snabbaste (Upp till 193 km/h) berg-och-dalbanor. 

 

  • I staden Columbus finns USA:s fjärde största amerikanska fotbolls arena. Det får plats 102 329 personer i arenan. Det är hemarena till Ohio State Buckeyes football. 
 
  • En annan sak som också är lite coolt enligt mig i alla fall är att dom spelar in tv-serien Glee i en stad som heter Lima. Lima ligger bara 1 och en halvtimme med bil från Bryan där jag ska bo. Om ni inte vet vad Glee är så är det en jätte bra tv-serie som handlar om en skolkör på ett vanligt highschool i USA. Dom sjunger jätte bra låtar och så är det såklart massa tonårsdrama och sånt också. 
 
Här kommer lite random bilder från Ohio som jag hittade
 
 
 
 
 
Ohio's egna flagga
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0